(Nie) dobry szef, czyli co jest ważne w roli menedżera…

Czego potrzebuje szef, żeby być dobrym przywódcą?

 

Dwóch rzeczy:

1. zachowania otwartości i jasności umysłu

2. zachowania skuteczności działania.

 

Czym jest skuteczność działania z grubsza wiadomo – to osiąganie zaplanowanych celów.

 

A czym jest otwartość umysłu? 

 

Tym razem przewrotnie odpowiemy przez negację… (słowami Zofii Santorskiej).

 

Oto jakich cech otwarty umysł nie ma – to cechy zamkniętego umysłu:
  • sztywność, dogmatyzm, nietolerancja na wieloznaczność
  • odrzucenie przekonań niezgodnych z raz przyjętymi
  • niezdolność utrzymania w świadomości dwóch sprzecznych opinii
  • poszukiwania i przyjmowanie czarno-białych rozwiązań
  • poszukiwanie jednoznacznej, całościowej akceptacji i odrzucanie ludzi, którzy za jedno nas cenią, a za coś innego krytykują
  • formułowanie wartościujących opinii
  • etykietowanie
  • negowanie rzeczywistości niezgodnej z przekonaniami
  • preferowanie negatywnego, zagrażającego obrazu świata
  • uznawanie tylko jednoznacznych autorytetów i odrzucanie tych, którzy ich nie uznają
  • niezdolność zaakceptowania, że to samo zjawisko może być zarówno pozytywne, jak i negatywne w różnych aspektach
  • odbieranie deficytu informacji lub sprzecznych informacji jako zagrożenia
Szef reprezentujący takie cechy nie jest przywódcą, jest wodzem, który zarządza organizacją w sposób transakcyjny, nie angażuje ludzi, ale motywuje ich zewnętrznie metodą „kija i marchewki”, tworzy struktury silosowe oparte na poczuciu zagrożenia i myśleniu pierwotnym „swój-obcy”. W takiej organizacji nie ma miejsca na relację. Tam rządzi wódz… w swojej organizacji transakcyjnej.

 

Nowoczesna firma relacyjna funkcjonuje inaczej. Wprawdzie na poziomie strategicznym integruje pierwotne elementy struktury hierarchicznej, jednak ludzie są motywowani wewnętrznie, a zamiast silosów w organizacji są struktury otwarte i bazujące na otwartości. 
Na czele firmy stoi angażujący przywódca który ma umysł elastyczny i otwarty na poziomie strategicznym. Z tego wynika jego siłą i skuteczność.

 

Świadomi przywódcy tworzą organizacje relacyjne. Którymi kieruje relacyjny zarząd i relacyjni, angażujący menedżerowie, potrafiący wyjść z myślenia tunelowego i spojrzeć szerzej. 
Mówiąc wprost spojrzeć poza tunel, zobaczyć co tam jest na zewnątrz, zrozumieć kontekst i dopiero potem szukać rozwiązań.

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.