<>

Strefa działań specjalnych

Akademia Trenera Wewnętrznego

 

3. Poziom MISTRZOWSKIczyli m.in. improwizacja,
prowokatywność, neuroedukacja, praca z ciałem…

2. Poziom ZAAWANSOWANY, czyli m.in. aktywne
metody pracy z grupą, trudne sytuacje na sali
i poza nią, proces grupowy, superwizja…

1. Poziom PODSTAWOWYczyli to co na początku
jest najważniejsze, m.in. planowanie, metody i techniki w pracy trenera…

Budowanie współpracy

– jak budować i rozwijać
efektywne zespoły

 

RÓŻNORODNOŚĆ jako źródło rozwoju i innowacyjności zarówno zarówno zespołu jak i organizacji…

ZMIANA, czyli rozwój umiejętności współpracy
w nowych sytuacjach i w zmieniającej się
dynamicznie rzeczywistości…

WSPÓŁPRACA jako sposób na lepsze poznanie się, budowę komunikacji  i wzrost zaufania w zespole…

 

 

Coaching
i mentoring

– rozwój kadry menedżerskiej

 

JA – MENEDŻER, czyli określanie jaką rolę, zadania
oraz jakimi zasobami dysponuje  menedżer

NARZĘDZIA COACHINGOWE w pracy menedżera,
czyli jak rozwijać i wzmacniać zespół

PRACA Z PRZEKONANIAMI, stereotypami, wzorcami liderskimi

i wiele innych obszarów kluczowych w życiu menedżera…

ZARZĄDZANIE ZMIANĄ

– jak przeprowadzać organizację
przez zmiany

 

JAK I CO  komunikować w procesie zmiany…

CO SIĘ DZIEJE z emocjami pracowników
i jak wspierać ich w budowaniu zaangażowania…

GDY OPADNIE KURZ ZMIAN czyli jak budować
motywację i zaangażowanie ocalonych

Fokus na cele i ludzi

– wsparcie projektowe dla organizacji

 

BADANIE i zmiana kultury organizacyjnej…

MAPOWANIE procesów wewnętrznych w firmie…

PROWADZENIE PROJEKTÓW HR m.in.:
Assessment/Development Center, onboarding,
exit interview itp.

OCENY PRACOWNICZE:  180, 360 stopni, wywiady …

PRZEPROWADZANIE TESTÓW psychologicznych
m.in. Insights Discovery, Extended Disc, Mindsonar, Thomas …

Strefa działań
specjalnych

AKADEMIA MENEDŻERA

 

ETAPY BUDOWANIA zespołu, funkcje i role zespołowe,
dynamika zmian…

KOMPETENCJE MENEDŻERA – wiedza, umiejętności
i narzędzia pozwalających na efektywne zarządzanie…

PODEJŚCIE SYSTEMOWE na pracę zespołową
i funkcjonowanie jednostek w zespole i ich
wpływ na zespół…

TRUDNE SYTUACJE w pracy menedżera, budowanie porozumienia m.in. Transforming Comunication, NVC…

Budowanie zespołu – (nie) tylko dla orłów…

Kategorie: Komunikacja interpersonalna,Mentoring,przywództwo,Rozwój osobisty,Zarządzanie,Zarządzanie zmianą

Pierwszy krok do stworzenia dobrego zespołu to… budowanie relacji.

 

Co to znaczy? Kiedy budujemy relację?

Gdy wchodzimy z ludźmi w bezpośredni kontakt.
Gdy słuchamy i mówimy.
Gdy przejawiamy inteligencję emocjonalną

 

Nie, nie chodzi o wysoki iloraz inteligencji – bo choć też się przydaje, to nie on decyduje o sukcesie – ale właśnie inteligencję emocjonalną, czyli…
…zdolność do budowania trwałych i pozytywnych relacji z innymi ludźmi.

 

Na inteligencję emocjonalną składają się cztery rodzaje kompetencji:
  1. samoświadomość, czyli  rozumienie siebie – rozpoznawanie swoich emocji i rozumienie ich skutków, poznanie swoich silnych stron i ograniczeń, poczucie wartości własnej
  2. motywacja, czyli budowanie siebie – dążenie do osiągnięć, utożsamianie swoich celów z celami grupy, gotowość do wykorzystania szans i okazji, wytrwałość
  3. empatia, czyli rozumienie innych– rozumienie ludzi, ich emocji i potrzeb, doskonalenie ich,  czerpanie z ich różnorodności ludzi, i rozwijanie jej, rozpoznawanie emocjonalnych prądów grupy
  4. umiejętności społeczne– skuteczne przekonywanie, umiejętność słuchania, łagodzenie konfliktów, katalizowanie zmian, tworzenie więzi, współpraca, organizowanie współdziałania
W relacjach ważne są wszystkie, jednak z perspektywy budowania zespołu skoncentruję się na dwóch ostatnich – empatii i umiejętnościach społecznych.
Empatia w środowisku pracy to umiejętność rozumienia, co jest ważne dla ludzi, z którymi pracujemy. Jakie są ich wartości, co jest ważne dla nich i co jest ważne na naszym wspólnym polu.
Jak oni się zachowują i jak ja ich traktuję… i czy przypadkiem oni nie zachowują się w określony sposób, dlatego że ja jako szef tak ich traktuję.
Jeżeli będę dawać dziecku gotowe rozwiązania gdy ma 8, 10, 12 lat,  poprawiać to co zrobi – bo przecież można troszkę lepiej – ale też rozwiązywać za niego problemy, żeby nie dotknęły go bolesne konsekwencje wynikające z jego działania, to to dziecko gdy będzie miało lat 18, czy 19 wciąż będzie oczekiwało, że ktoś da mu rozwiązanie. Że ktoś podejmie za niego decyzję. Odsunie od niego konsekwencje. Zawsze przecież jakoś to było…
W wieku dorosłym pójdzie do pracy i stanie się dysfunkcyjną jednostką społeczną, roszczeniową i nieprzygotowaną do samodzielnego funkcjonowania w świecie. Za to przekonaną głęboko o własnej wartości i pełną pretensji do świata, który tej wartości nie widzi i nie rozumie.

 

Podobnie jest z zespołami. Jeżeli ja jako szef daję gotowe rozwiązania, zarządzam mądrze i dyrektywnie, bo przecież to ja ponoszę odpowiedzialność, a więc ja decyduję (to naturalne!) – to krok po kroku, systematycznie buduję sobie dysfunkcyjny zespół. Zabijam jego samodzielność i kreatywność. Zabijam chęć działania.

 

Ludzie rozwijają się wtedy, gdy muszą i gdy mają możliwości do rozwoju.

 

Odbierając zespołowi możliwość eksperymentowania, doświadczania, przejmując od nich odpowiedzialność, ograniczając prawo do popełniania błędów i ponoszenia ich konsekwencji, jednocześnie odbieram sobie szansę na zbudowanie samodzielnego, odpowiedzialnego, podejmującego wyzwania i podejmującego wyzwania zespołu.

 

Drugi element od którego warto zacząć budowanie zespołu to umiejętności społeczne.
W środowisku pracy przeważnie pod tym stwierdzeniem rozumiemy (za prof. A. Blikle):
  • skuteczne przekonywanie
  • umiejętność słuchania
  • łagodzenie konfliktów
  • katalizowanie zmian
  • tworzenie więzi
  • współpracę
  • organizowanie współdziałania.
W istocie sprowadzają się one się do czterech rzeczy:
  1. wiedzieć, kiedy i jak słuchać ludzi
  2. wiedzieć, kiedy i jak rozmawiać z ludźmi
  3. tak rozwiązywać konflikty, aby nikt nie poczuł się dotknięty z powodu porażki
  4. zbudować i utrzymywać otwarty dialog z tymi, na których nam zależy
Czy inteligencji emocjonalnej można się nauczyć, czy trzeba się z nią urodzić?
Oczywiście idealnie byłoby się z nią urodzić, jednak nie wszyscy rodzą się z talentami do budowania relacji. Na szczęście każdy może te umiejętności w sobie rozwinąć w stopniu wystarczającym do skutecznego działania. Co jest do tego potrzebne? Dwie pierwsze składowe inteligencji emocjonalnej:
  1. samoświadomość, a zwłaszcza rozumienie swoich silnych stron i ograniczeń
  2. motywacja, czyli budowanie siebie, a szczególnie:utożsamianie swoich celów z celami grupy, gotowość do wykorzystania szans i okazji, wytrwałość, ciekawość, a przede wszystkim chęć rozwoju i otwartość na zmianę 🙂

 

A jeśli zależy Ci na przekuciu teorii w praktykę zapraszamy na nasze szkolenia:

Dodał: Dorota Walczak

Antropolog kultury, badacz, ewaluator, trener, artysta fotografik. Od przeszło 10 lat realizuje różne projekty badawcze. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla działów PR i komunikacji wewnętrznej, a także indywidualne konsultacje i coachingi z różnych obszarów budowania komunikacji. Opracowuje i nadzoruje programy szkoleniowo-doradcze dla firm i klientów indywidualnych. Prowadzi warsztaty i szkolenia fotograficzne oraz z obszarów psychologii obrazu i komunikacji wizualnej.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.