<>

ZARZĄDZANIE ZMIANĄ

– komunikacja zmiany

Dlaczego ludzie nie lubią zmian?

Do czego potrzebna nam zmiana?

Jak zarządzać emocjami w zmianie?

przeczytaj więcej...

Employer branding

– jak budować markę pracodawcy

Jak budować strategię obecności na rynku pracy?

Jak przyciągać i rozwijać talenty?

Jak budować unikalne wartości pracodawcy?

przeczytaj więcej...

Storytelling i copywriting

– jak tworzyć angażujące historie

Chcesz tworzyć historie, na które nie można pozostać obojętnym?

Chcesz wiedzieć jak tworzyć inspirujące teksty – na co uważać i czego unikać?

Chcesz mieć 100% uwagi Twoich odbiorców?

przeczytaj więcej...

Komunikacja wizualna

– jak sprawić, by to co skomplikowane, stało się proste

Chcesz zmniejszyć dystans i zbudować pozytywną relację z odbiorcami?

Chciałbyś wyzwolić ciekawość i inspirować innych?

Chcesz zastąpić tysiąc słów jednym obrazem?

przeczytaj więcej...

Jak pisać, aby być czytanym?

– komunikacja korporacyjna bez tajemnic

Jak przykuć uwagę czytelnika?

Co sprawia, że odbiorca chce wiedzieć więcej?

Jak pisać ciekawie i angażująco?

przeczytaj więcej...

Wystąpienia i prezentacje

– jak mówić, aby publiczność była Twoja

Jak przygotować się do wystąpienia w mediach?

Jak wykorzystać siłę komunikacji niewerbalnej?

Jak wykorzystać storytelling w komunikacji firmowej?

przeczytaj więcej...

FILM I FOTOGRAFIA

– język wizualny w służbie biznesu

Chcesz wiedzieć jak napisać scenariusz?

Zastanawiasz się kiedy jest potrzebna, a kiedy zbędna firma produkcyjna?

Chcesz wiedzieć jak umiejętnie zbudować przekaz wykorzystując dźwięk?

przeczytaj więcej...

AKADEMIA TRENERA WEWNĘTRZNEGO

– jak skutecznie edukować innych

Jak zaprojektować szkolenie, by obsłużyć uczestników o różnych sposobach uczenia się?

Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach szkoleniowych?

Jak uczyć angażując?

przeczytaj więcej...

Budowanie zespołu – (nie) tylko dla orłów…

Kategorie: Komunikacja interpersonalna,przywództwo,Rozwój osobisty,Zarządzanie,Zarządzanie zmianą

Pierwszy krok do stworzenia dobrego zespołu to… budowanie relacji.

 

Co to znaczy? Kiedy budujemy relację?

Gdy wchodzimy z ludźmi w bezpośredni kontakt.
Gdy słuchamy i mówimy.
Gdy przejawiamy inteligencję emocjonalną

 

Nie, nie chodzi o wysoki iloraz inteligencji – bo choć też się przydaje, to nie on decyduje o sukcesie – ale właśnie inteligencję emocjonalną, czyli…
…zdolność do budowania trwałych i pozytywnych relacji z innymi ludźmi.

 

Na inteligencję emocjonalną składają się cztery rodzaje kompetencji:
  1. samoświadomość, czyli  rozumienie siebie – rozpoznawanie swoich emocji i rozumienie ich skutków, poznanie swoich silnych stron i ograniczeń, poczucie wartości własnej
  2. motywacja, czyli budowanie siebie – dążenie do osiągnięć, utożsamianie swoich celów z celami grupy, gotowość do wykorzystania szans i okazji, wytrwałość
  3. empatia, czyli rozumienie innych– rozumienie ludzi, ich emocji i potrzeb, doskonalenie ich,  czerpanie z ich różnorodności ludzi, i rozwijanie jej, rozpoznawanie emocjonalnych prądów grupy
  4. umiejętności społeczne– skuteczne przekonywanie, umiejętność słuchania, łagodzenie konfliktów, katalizowanie zmian, tworzenie więzi, współpraca, organizowanie współdziałania
W relacjach ważne są wszystkie, jednak z perspektywy budowania zespołu skoncentruję się na dwóch ostatnich – empatii i umiejętnościach społecznych.
Empatia w środowisku pracy to umiejętność rozumienia, co jest ważne dla ludzi, z którymi pracujemy. Jakie są ich wartości, co jest ważne dla nich i co jest ważne na naszym wspólnym polu.
Jak oni się zachowują i jak ja ich traktuję… i czy przypadkiem oni nie zachowują się w określony sposób, dlatego że ja jako szef tak ich traktuję.
Jeżeli będę dawać dziecku gotowe rozwiązania gdy ma 8, 10, 12 lat,  poprawiać to co zrobi – bo przecież można troszkę lepiej – ale też rozwiązywać za niego problemy, żeby nie dotknęły go bolesne konsekwencje wynikające z jego działania, to to dziecko gdy będzie miało lat 18, czy 19 wciąż będzie oczekiwało, że ktoś da mu rozwiązanie. Że ktoś podejmie za niego decyzję. Odsunie od niego konsekwencje. Zawsze przecież jakoś to było…
W wieku dorosłym pójdzie do pracy i stanie się dysfunkcyjną jednostką społeczną, roszczeniową i nieprzygotowaną do samodzielnego funkcjonowania w świecie. Za to przekonaną głęboko o własnej wartości i pełną pretensji do świata, który tej wartości nie widzi i nie rozumie.

 

Podobnie jest z zespołami. Jeżeli ja jako szef daję gotowe rozwiązania, zarządzam mądrze i dyrektywnie, bo przecież to ja ponoszę odpowiedzialność, a więc ja decyduję (to naturalne!) – to krok po kroku, systematycznie buduję sobie dysfunkcyjny zespół. Zabijam jego samodzielność i kreatywność. Zabijam chęć działania.

 

Ludzie rozwijają się wtedy, gdy muszą i gdy mają możliwości do rozwoju.

 

Odbierając zespołowi możliwość eksperymentowania, doświadczania, przejmując od nich odpowiedzialność, ograniczając prawo do popełniania błędów i ponoszenia ich konsekwencji, jednocześnie odbieram sobie szansę na zbudowanie samodzielnego, odpowiedzialnego, podejmującego wyzwania i podejmującego wyzwania zespołu.

 

Drugi element od którego warto zacząć budowanie zespołu to umiejętności społeczne.
W środowisku pracy przeważnie pod tym stwierdzeniem rozumiemy (za prof. A. Blikle):
  • skuteczne przekonywanie
  • umiejętność słuchania
  • łagodzenie konfliktów
  • katalizowanie zmian
  • tworzenie więzi
  • współpracę
  • organizowanie współdziałania.
W istocie sprowadzają się one się do czterech rzeczy:
  1. wiedzieć, kiedy i jak słuchać ludzi
  2. wiedzieć, kiedy i jak rozmawiać z ludźmi
  3. tak rozwiązywać konflikty, aby nikt nie poczuł się dotknięty z powodu porażki
  4. zbudować i utrzymywać otwarty dialog z tymi, na których nam zależy
Czy inteligencji emocjonalnej można się nauczyć, czy trzeba się z nią urodzić?
Oczywiście idealnie byłoby się z nią urodzić, jednak nie wszyscy rodzą się z talentami do budowania relacji. Na szczęście każdy może te umiejętności w sobie rozwinąć w stopniu wystarczającym do skutecznego działania. Co jest do tego potrzebne? Dwie pierwsze składowe inteligencji emocjonalnej:
  1. samoświadomość, a zwłaszcza rozumienie swoich silnych stron i ograniczeń
  2. motywacja, czyli budowanie siebie, a szczególnie:utożsamianie swoich celów z celami grupy, gotowość do wykorzystania szans i okazji, wytrwałość, ciekawość, a przede wszystkim chęć rozwoju i otwartość na zmianę 🙂

 

A jeśli zależy Ci na przekuciu teorii w praktykę zapraszamy na nasze szkolenia:

Dodał: admin

Dodaj komentarz