Czego oczy nie widzą… Ile znaczy obraz w komunikacji?

Kategorie: Content Marketing,Fotografia,Komunikacja firmowa,Komunikacja wizualna,Marketing

Dobre zdjęcie przenosi więcej treści niż najlepszy artykuł. Dlaczego?

 

Zmysł wzroku transmituje 10 000 000 bodźców na sekundę! Dla porównania – słuch „tylko” 100 000 b/s. Obrazy szybciej zapamiętujemy i lepiej rozumiemy. Co więcej, zapamiętujemy nie tylko obraz, zdjęcie, ale także opowieść z nim związaną.

Dlatego bardzo ważne jest, zwłaszcza dziś, gdy nie czytamy, a skanujemy i o wiele szybciej zapamiętujemy historię opowiedzianą obrazem niż przeczytaną, żeby dobrze dobierać zdjęcia do treści.
Nieadekwatnie dobrane obrazy zaburzą percepcję odbiorcy, wywołają poczucie dyskomfortu i wrażenie niespójności przekazu, a my osiągniemy efekt przeciwny do zamierzonego.

Dodatkowo o wiele lepiej, w sposób naturalny, percepujemy historie „opowiedziane” językiem wizualnym (film, fotografia, rysunek) jeżeli są one zbudowane wokół emocji, jeżeli to emocje, są głównym bohaterem.

Uświadomienie sobie roli wzroku w percepcji wielomodalnej jest bezcenne w nowoczesnej komunikacji. Umiejętnie prowadzonkomunikacja wizualna to nieocenione narzędzie marketingowe i ogromne wsparcie dla skutecznej komunikacji firmowej.

Dla przykładu kilka niesamowitych opowieści z historii, zbudowanych w oparciu o emocje, przekazanych fotografią. Opisanie każdego z tych wydarzeń zajęłoby pewnie jakąś stronę tekstu. Ile osób by to przeczytało? I ile z tego zapamiętałby odbiorca…?

Robotnik ratuje swojego kolegę robiąc mu usta-usta po tym, jak poraził go prąd, 1967.

robotnik ratuje

 Austriacki chłopiec dostał nową parę butów, II wojna światowa.
Kobiety nie mogły brać udziału w maratonie w Bostonie. W 1967 r., Kathrine Switzer chciała to zmienić i była pierwszą kobietą, która wzięła udział w biegu, mimo że organizatorzy próbowali ją powstrzymać.
106-letnia kobieta broni swojego domu, Armenia, 1990.
Przypadkowy żołnierz w Wietnamie, 1965.
Katolicka kobieta i jej protestancki mąż pochowani w Holandii, 1888.
Malowanie wieży Eiffla, 1932.
I na koniec najbardziej chyba znane zdjęcie mężczyzny, który stał samotnie odmawiając pozdrowienia podczas faszystowskiego spotkania, 1936.

Dodał: Dorota Walczak

Antropolog kultury, badacz, ewaluator, trener, artysta fotografik. Od przeszło 10 lat realizuje różne projekty badawcze. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla działów PR i komunikacji wewnętrznej, a także indywidualne konsultacje i coachingi z różnych obszarów budowania komunikacji. Opracowuje i nadzoruje programy szkoleniowo-doradcze dla firm i klientów indywidualnych. Prowadzi warsztaty i szkolenia fotograficzne oraz z obszarów psychologii obrazu i komunikacji wizualnej.

Dodaj komentarz