Dlaczego komunikacja wizualna robi taką karierę?

Kategorie: Fotografia,Komunikacja firmowa,Komunikacja interpersonalna,Komunikacja wizualna,Marketing

Dlaczego szkolenia z języka wizualnego biją rekordy popularności?  

 

Dlaczego myślenie wizualne i taki sposób komunikowania stał się tak popularny? Bo jest skuteczny!

A ściśle, percepcja treści przekazywanych z wykorzystaniem myślenia wizulanego  jest o 30% bardziej efektywna, niż treści
przekazywanych w tradycyjny sposób.

język wizualny_szkolenie_warsztaty_jak_pisać

W ciągu ostatnich dwóch lat dwóch lat pojęcie komunikacja wizualna wyszło daleko poza swoje wcześniejsze znaczenie, kiedy to obejmowało przede wszystkim fotografie, film i inforgrafiki.

Wykorzystanie języka wizualnego w komunikacji, na naszych oczach  zmienia zakurzone formuły tradycyjnych prezentacji i form sprzedaży.

Teraz nawet skomplikowane zagadnienia stają się prostsze, lżejsze i przyjemne w odbiorze, a połowa sali nie zawiesza się po pierwszych 40 minutach.

Co sprawia, że zastosowanie myślenia wizualnego tak bardzo zwiększa efektywność przekazu?

Górna część mózgu człowieka jest podzielona na dwa obszary połączone ze sobą ciałem modzelowatym, czyli wiązką aksonów zapewniająca przepływ informacji pomiędzy nimi. Dzięki nim półkule współpracują ze sobą i uzupełniają się w praktycznie wszystkich procesach myślowych.

 

Neurobiolodzy dawno już odkryli, że prawa półkula mózgu odpowiada za ogólne rozumienie otoczenia oraz tego, jak połączeń pomiędzy poszczególnymi jego elementami.  Lewa półkula jest natomiast odpowiedzialna za przetwarzanie informacji, w odróżnieniu od prawej, koncentruje sie na pierwszym planie i na szczegółach.

 

Z dużym stopniem ogólności przyjęło się, że funkcjonalnie lewa półkula odpowiedzialna jest za:

  • mowę i rozumienie mowy
  • obliczenia matematyczne
  • pisanie
  • logikę
  • myślenie analityczne
  • prawe pole widzenia
  • stereognozję, czyli zdolność rozpoznania przedmiotów za pomocą dotykubank_ikon_ryślenie_flipowanie_warsztaty_szkolenie_jezyk_wizualny_sketchnoting_neuland_bikablo_monika_walczak_wymagamy_pl_doodle_copywriting_newsletter_marketing_social_media_1

Prawa półkula odpowiedzialna jest natomiast, za:

  • kreatywność
  • wyobraźnię
  • myślenie abstrakcyjne
  • zdolności muzyczne
  • intuicję
  • wyobraźnię przestrzenną
  • zdolności artystyczne

Jonah Lehrer w książce Imagine: How Creativity Works twierdzi, że podczas gdy nasza świadomość próbuje rozwiązać problem, przeprowadzając analizy w lewej pólkuli mózgu, my sami odwołujemy się do naszej prawej półkuli, żeby zrozumieć kontekst i szersze powiązania wykorzystując myślenie oparte na skojarzeniach.

Wszystko to generalnie prawda, tyle że jedni z nas sprawniej posługują się prawą, a inni lewą półkulą. Jeżeli zaangażujemy silniej jedną półkulę mózgu przez dłuższy czas, doprowadzamy do znużenia i stopniowego „wyłączania” percepcji. A trafiając na złożony i trudny do zakomunikowania, popełniamy błąd, którego nauczył nas nasz system edukacji – tłumaczymy, czyli jeszcze bardziej zwiększamy ilość informacji i tak już nie percepowanych przez naszych odbiorców. Co gorsza, robimy to przeważnie w formie werbalnej.

Co osiągamy w ten sposób? Dokładnie to samo, co  nauczyciel w szkole – połowa już klasy się wyłączyła, a druga połowa walczy z ziewaniem patrząc tępo na nauczyciela.

Co to znaczy dla komunikacji? Dokładnie tyle, że jeżeli chcemy być usłyszani i zrozumiani przez wszystkich odbiorców, musimy uwzględnić w naszym przekazie różne kanały komunikacji. Dlatego tak ważne jest, żeby mając do przekazania czy zaprezentowania określona ilość informacji posiłkować się impulsami czytanymi raz przez jedną, raz przez druga półkule mózgu.

Wykorzystanie języka wizualnego podczas prezentacji, procesu bank_ikon_ryślenie_flipowanie_warsztaty_szkolenie_jezyk_wizualny_sketchnoting_neuland_bikablo_2sprzedaży, planowania, czy zwyczajnie
zapamiętywania sprawia, że zaczynamy myśleć obrazami. Już nie musimy skupiać uwagi na przekazywanych treściach i zapamiętywać dziesiątki informacji – teraz uwaga skupia się sama, a informacje podane w formie obrazów same się zapamiętują 🙂

 

Co więcej, stosowanie języka wizualnego poszerza nasz zakres myślenia, przyśpiesza proces rozwiązywania problemów i komunikacji, a nawet sprawia, że proces ten jest po prostu przyjemny.

 

W większości jesteśmy niestety ofiarami systemu edukacji, który pracowicie stłumił naturalną kreatywność i prostotę w komunikacji. W większości też zapomnieliśmy, jak to jest, bazgrać, mazać, ryślić, co gorsza nie bardzo wierzymy, że w ogóle potrafimy rysować.

 

A prawda jest taka, że jeżeli potrafisz narysować kólko, kwadrat, kreskę i kropkę, to to wystarczy, żebyś skutecznie posługiwał się językiem wizualnym.

 

Zobacz jak wygląda szkolenie: JAK SKUTECZNIE KOMUNIKOWAĆ? JĘZYK WIZUALNY I COPYWRITING W BIZNESIE…

oraz

ZOBACZ CO DO CIEBIE MÓWIĘ! MYŚLENIE WIZUALNE JAKO NARZĘDZIE EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI

Dodał: Dorota Walczak

Antropolog kultury, badacz, ewaluator, trener, artysta fotografik. Od przeszło 10 lat realizuje różne projekty badawcze. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla działów PR i komunikacji wewnętrznej, a także indywidualne konsultacje i coachingi z różnych obszarów budowania komunikacji. Opracowuje i nadzoruje programy szkoleniowo-doradcze dla firm i klientów indywidualnych. Prowadzi warsztaty i szkolenia fotograficzne oraz z obszarów psychologii obrazu i komunikacji wizualnej.

Dodaj komentarz