Komunikacja korporpacyjna, czyli jak pisać, aby być czytanym

Kategorie: Content Marketing,Komunikacja firmowa,Marketing,Storytelling,Tips&Tricks


Dziś trochę przewrotnie. Zacznę od tego czego na pewno nie będzie tym razem…

 

Nie będę pisać o lejku komunikacyjnym, znanym również jako zasada odwróconej piramidy.

Nię będę również mówić o tym, że dobry tekst powinien zawierać wypunktowania, akapity, wyliczanki oraz wiele dynamicznych technik dziennikarskich, bez który trudno o skuteczną komunikację korporacyjną

 

Dziś chcę Ci przedstawić index FOG!

 

Index FOG, to ni mniej ni więcej jak wskaźnik mglistości – tłumacząc wprost, lub jak mówi moja zaprzyjaźniona dziennikarka – wskaźnik przejrzystości tekstu.

Pisząc teksty, warto mieć przed oczami swojego odbiorcę tzw. personę. Najczęściej jest ona określana poprzez dane demograficzne np.:

  • płeć
  • wiek
  • miejsce zamieszkania
  • status materialny

oraz

  • wykształcenie

Często opisuję się ją również przez pryzmat danych behawioralnych np.:

  • co lubi najczęściej robić
  • jak spędza wolny czas
  • z czym się utożsamia
  • ulubione cytaty
  • wyznawane wartości etc. etc.

persona, target, grupa docelowa

Dziś jednak popatrzmy na personę przez pryzmat wykształcenia, ponieważ jest ono ściśle związane ze wskaźnikiem przejrzystości tekstu.

 

Co więc wskazuje indeks FOG?

Otóż indeks FOG wskazuje przystępność tekstu i wyliczany jest na podstawie poziomu edukacji grupy docelowej i przedstawia się następująco:

  • FOG 1-6: poziom szkoły podstawowej
  • FOG 7-9: poziom gimnazjum
  • FOG 10-12: poziom szkoły średniej
  • FOG 13-15: poziom studiów licencjackich
  • FOG 16-17: poziom studiów magisterskich
  • FOG 18-21: poziom studiów doktoranckich
  • FOG powyżej 22: doktorat

Tabloidy oraz autorzy masowej komunikacji nie przekraczają indeksu FOG na poziomie 7-8. Teksty społeczne, tygodniki opinii oscylują wokół FOG 10.

 

Jak wobec tego ma wyglądać Twoja komunikacja w firmie?

Proponuję, aby odpowiedź była wypadkową 3 działań tj:

  1. opisz personę
    posiadanie dokumentu ukończenia studiów o niczym jeszcze nie mówi, może się okazać, że Twoja grupa docelowa preferuje komunikację na poziomie max. 10
  2. określ kanały komunikacji z odbiorcami
    inaczej przygotowuje się teksty do mediów tradycyjnych, a inaczej do internetu. Może okazać się, że jeśli zdecydujesz się na komunikację przede wszystkim online np. intranet – Twoje materiały będą krótkie, uproszczone i łatwe w czytelniczym skanowaniu
  3. sprawdź wskaźnik przejrzystości tekstu
    na tej stronie możesz w prosty sposób sprawdzić jaki indeks ma Twój tekst.

 

Jeśli chcesz się podzielić swoimi uwagami, masz pytania dot. komunikacji firmowej – skontaktuj się ze mną bezpośrednio: monika.walczak@wymagamy.pl

 

 

Dodał: Monika Walczak

Monika jest certyfikowanym trenerem i coachem. Prowadzi działalność doradczą w obszarach zarządzania komunikacją marketingową oraz w kształtowania wizerunku przedsiębiorstw. Realizowała projekty m.in. dla PZU SA, PGE, Castorama, Statoil czy Orange. Jest członkiem Stowarzyszenia Content Marketing Polska.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.