Strategia EB – od czego zacząć…

Kategorie: Employer Branding,Komunikacja firmowa,Zarządzanie

Szukasz dobrych pracowników?

 

Działasz na trudnym rynku – już nie pracodawcy, a pracownika…

 

Czy wiesz, jak to wygląda z perspektywy kandydata? Co jest dla niego ważne?

 

Atrakcyjne stanowisko, wynagrodzenie i świadczenia – oczywiście – są ważne. Przyczyniają się do podniesienia twojej wartości jako pracodawcy na rynku.
Jednak obecnie tym, na co kandydaci zwracają uwagę w pierwszej kolejności, jest wizja biznesowa, przejrzystość komunikacji i wartości.

 

Każda firma świadomie, bądź nieświadomie buduje swoją markę pracodawcy.

 

 

Tak, jak twoja marka handlowa pomaga odróżnić się na rynku konsumenckim, tak twoja marka pracodawcy to sposób, w jaki odróżniasz się od innych organizacji na rynku pracowników.

Kluczowa jest spójna i jasno określona strategia budowania marki pracodawcy.

Co się właściwie składa na strategię EB?

Najprościej mówiąc to wszystko, co określa reputację firmy wśród akcjonariuszy, pracowników, klientów i kandydatów do pracy.

Proces świadomego budowania marki firmy jako pracodawcy wymaga uwzględnienia wszystkiego – od programów promujących markę, po strategie komunikacji wewnętrznej, kulturę organizacyjną i komunikację marketingową.

 

Po co warto opracować strategię EB?

Żeby przestać inwestować w szukanie talentów, a zamiast tego spowodować, żeby kandydaci sami byli skłoni do ubiegania się o stanowisko oferowane przez firmę o dobrej marce pracodawcy.

 

 

80% kandydatów szuka pracy w internecie.
Sprawdzają opinie o przyszłym pracodawcy, przeglądają fora, czytają opinie byłych i obecnych pracowników.

 

 

Na pierwsze miejsce wysuwa się pytanie, co możesz zrobić, aby przekonać potencjalnych kandydatów, że właśnie Twoja firma oferuje najlepsze warunki i możliwości pracy, a także rozwoju osobistego i zawodowego.

 

Od czego zacząć budowanie strategii employer brandingu?
Od zadania sobie pytania ”Dlaczego ludzie mają chcieć dla mnie pracować?”
Od określenia jaki jest stan faktyczny na tu i teraz, i jaki chcesz, żeby był.

 

Krok 1: Oceń swoją obecną reputację
Trudno jest budować atrakcyjny wizerunek firmy jako pracodawcy, jeśli nie wiesz, co myślą o firmie twoi pracownicy. Pierwszy krok to dobrze opracowane i umiejętnie przeprowadzone opinii o marce wśród pracowników. Tu też zawiera się staranne badanie sieci, mediów społecznościowych, forów dyskusyjnych, portali opiniotwórczych.
Ważne, żeby ta ocena była obiektywna, dlatego warto wykorzystać do tego firmę/konsultantów zewnętrznych.
Jeżeli wynik będzie dobry, możesz to wykorzystać. Jeśli okaże się że jest źle, to przynajmniej wiesz od czego zacząć…

 

Krok 2: Zrozum, co widzi i czego oczekuje Twój pracownik
W tym kroku sprawdź, jak to jest pracować w twojej firmie. Spójrz na kulturę organizacyjną oczami pracowników. Dowiedz się, jak twoi pracownicy definiują twoją markę.
Zastanów się, jak to się ma do twoich założeń, czy wartości, jakie chcesz komunikować są spójne z wartościami twoich pracowników. Jeżeli nie, może warto je uwspólnić…? To oni będą najlepszymi ambasadorami twojej marki.
Jak? Pomyśl o warsztatach EVP w Twojej organizacji. Może też o badaniu reputacji ze szczególnym uwzględnieniem pożądanych przez firmę wartości.

 

Krok 3: Zacznij tworzyć mądry i spójny wizerunek
Po zdefiniowaniu wartości i kultury korporacyjnej i podkreśleniu wartości marki dla Twoich pracowników możesz zacząć tworzyć treści, które wyciągnie Twój nowy wizerunek pracodawcy światło dzienne. To moment żeby pokazać światu Twoją nową propozycję wartości, a tym samym pokazać kandydatom, co możesz im dać, a czego nikt inny nie oferuje…

 

Istnieje wiele sposobów budowanie treści employer brandingowych i zaangażowania w nie twoich pracowników.
Np. przykład studia przypadków pracowników, którzy dokonali wspaniałych rzeczy z twoją marką, którzy mogą pokazać przyszłym pracownikom, jak wspierasz rozwój osobisty. Krótkie nagrania wideo, które pozwolą na zakulisowe spojrzenie na doświadczenia firmy i inne formy contentu pokazujące w naturalny i jednocześnie nieszablonowy sposób, jak to jest pracować dla firmy.

 

Krok 4: Zbuduj poparcie dla marki
Pamiętaj, że kandydaci do pracy w twojej firmie trzy razy bardziej zaufają twoim pracownikom, niż informacjom, jakie zamieszczasz w oficjalnych kanałach. Zobacz jakim zainteresowaniem cieszy się choćby GOWORK.  Jeżeli w takich miejscach kandydaci szukają informacji o tym, jak to jest z tobą pracować, może warto zaangażować obecnych pracowników proces budowania reputacji marki?

 

Krok 5: Słuchaj, dostosowuj i optymalizuj
Nawet jeśli współpracujesz z agencją promującą markę pracodawcy, bądź czujny!
Miej oko na kampanie marketingowe dotyczące treści, aby zobaczyć, co przyciąga najwięcej kandydatów do twojej firmy. Śledź media społecznościowe, a podczas procesu wdrażania zapytaj nowych specjalistów, co najbardziej przyciągnęło ich do pracy. Pomoże Ci to w przyszłości wykorzystać proces budowania marki pracodawcy i opracować skuteczniejsze strategie zdobywania nowych pracowników.

 

Korzyści z promowania marki pracodawcy są potencjalnie nieograniczone.

 

Odpowiednia reputacja nie tylko pomaga przyciągać niewiarygodne talenty bez inwestycji w strategie rekrutacyjne, ale także zapewnia budowanie dochodowej kultury organizacyjnej firmy.

 

Ty znasz swoją firmę najlepiej. Ty sam musisz sobie odpowiedzieć czy warto?

Dodał: Dorota Walczak

Antropolog kultury, badacz, ewaluator, trener, artysta fotografik. Od przeszło 10 lat realizuje różne projekty badawcze. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla działów PR i komunikacji wewnętrznej, a także indywidualne konsultacje i coachingi z różnych obszarów budowania komunikacji. Opracowuje i nadzoruje programy szkoleniowo-doradcze dla firm i klientów indywidualnych. Prowadzi warsztaty i szkolenia fotograficzne oraz z obszarów psychologii obrazu i komunikacji wizualnej.

Dodaj komentarz