Czego potrzebuje szef, żeby być dobrym przywódcą?
Dwóch rzeczy:
1. zachowania otwartości i jasności umysłu
2. zachowania skuteczności działania.
Czym jest skuteczność działania z grubsza wiadomo – to osiąganie zaplanowanych celów.
A czym jest otwartość umysłu?
Tym razem przewrotnie odpowiemy przez negację… (słowami Zofii Santorskiej).
Oto jakich cech otwarty umysł nie ma – to cechy zamkniętego umysłu:
-
sztywność, dogmatyzm, nietolerancja na wieloznaczność
-
odrzucenie przekonań niezgodnych z raz przyjętymi
-
niezdolność utrzymania w świadomości dwóch sprzecznych opinii
-
poszukiwania i przyjmowanie czarno-białych rozwiązań
-
poszukiwanie jednoznacznej, całościowej akceptacji i odrzucanie ludzi, którzy za jedno nas cenią, a za coś innego krytykują
-
formułowanie wartościujących opinii
-
etykietowanie
-
negowanie rzeczywistości niezgodnej z przekonaniami
-
preferowanie negatywnego, zagrażającego obrazu świata
-
uznawanie tylko jednoznacznych autorytetów i odrzucanie tych, którzy ich nie uznają
-
niezdolność zaakceptowania, że to samo zjawisko może być zarówno pozytywne, jak i negatywne w różnych aspektach
-
odbieranie deficytu informacji lub sprzecznych informacji jako zagrożenia
Szef reprezentujący takie cechy nie jest przywódcą, jest wodzem, który zarządza organizacją w sposób transakcyjny, nie angażuje ludzi, ale motywuje ich zewnętrznie metodą „kija i marchewki”, tworzy struktury silosowe oparte na poczuciu zagrożenia i myśleniu pierwotnym „swój-obcy”. W takiej organizacji nie ma miejsca na relację. Tam rządzi wódz… w swojej organizacji transakcyjnej.
Nowoczesna firma relacyjna funkcjonuje inaczej. Wprawdzie na poziomie strategicznym integruje pierwotne elementy struktury hierarchicznej, jednak ludzie są motywowani wewnętrznie, a zamiast silosów w organizacji są struktury otwarte i bazujące na otwartości.
Na czele firmy stoi angażujący przywódca który ma umysł elastyczny i otwarty na poziomie strategicznym. Z tego wynika jego siłą i skuteczność.
Świadomi przywódcy tworzą organizacje relacyjne. Którymi kieruje relacyjny zarząd i relacyjni, angażujący menedżerowie, potrafiący wyjść z myślenia tunelowego i spojrzeć szerzej.
Mówiąc wprost spojrzeć poza tunel, zobaczyć co tam jest na zewnątrz, zrozumieć kontekst i dopiero potem szukać rozwiązań.
-
Jeśli interesują Cię indywidualne sesje coachingowo-mentoringowe dla menedżerów – skontaktuj się z Moniką Walczak.
-
Informacje o otwartych warsztatach i spotkaniach dedykowanych menedżerom znajdziesz na naszej stronie FB
Dodaj komentarz