„Pisać każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej…” – tak można byłoby zanucić patrząc czasami na otrzymywane maile.
Jednak skuteczne porozumiewanie się jest coraz częstszą bolączką dużych organizacji. Rozległa struktura, regionalizmy, żargon, pośpiech to jedne z wielu elementów, które utrudniają komunikację.
Poniżej przedstawiamy 3 rzeczy o których warto pamiętać pisząc tekst:
1. Najważniejszy jest tytuł!
To on ściąga uwagę czytelnika. Czy wiesz ile osób czyta tytuł? 100%! Dlatego musi być chwytliwy. Dziennikarze mówią wręcz, że tytuł to hak na którym zawieszasz czyjąś uwagę. Może być informacyjny lub żartobliwy. Może być również cytatem lub pytaniem. Ważne jednak aby w dalszej części tekstu znalazła się na to pytanie odpowiedź.
2. Tekst dla oka jest szarą plamą.
Dlatego stosuj techniki dziennikarstwa wizualnego tj.:
• akapity oraz śródtytuły
• wypunktowania
• wyliczanki
• cytaty
• infografiki.
3. Zachowaj priorytety w tekście.
Każdy tekst zawiera wiele informacji. Jednak do jego autora należy określenie w nim priorytetów. Nie może być przecież 5 najważniejszych informacji – prawda? Dlatego spójrz krytycznym okiem na to co piszesz i ustal co jest kluczowe, co średnio ważne a co jest uzupełniam tekstu.
Musisz to zrobić, bo jeśli ty tego nie będziesz wiedział, to twój czytelnik tym bardziej się tego nie domyśli.
Spójrz na moją „ulubioną” infografikę. Czy jesteś w stanie powiedzieć, która z informacji jest najważniejsza?
Dodaj komentarz