Content marketing: Skuteczne treści online – cz. 2

W pierwszej części rozmawialiśmy o ABC skutecznej komunikacji czyli konieczności rzetelnego odpowiedzenia sobie na pytania: do kogo, w jakim celu, w jaki sposób, oraz co chcę powiedzieć. Dziś pochylimy się nad tym jak pisać.

 

Przygotowując teksty do Internetu musisz przede wszystkim pamiętać o tym, że na monitorze, najczęściej czytamy w trybie skanowania.

Oznacza to, że oko zauważa w pierwszej kolejności ciemne plamy – mogą to być zdjęcia, elementy graficzne, zajawki lub tytuły o dużej powierzchni.

W przypadku zdjęć, w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na znajome twarze oraz takie, które wyrażają emocje.

 

Sam artykuł czytamy (a raczej skanujemy) w ten sposób:

 

a. tytuł – widzi go 100% czytelników

 

b. lead – przyciąga uwagę ok. 70-80% osób. Ten element artykułu jest bardzo ważny, ponieważ dobrze napisany praktycznie przesądza czy zatrzymamy czytającego i przejdzie on do dalszych akapapitów czy też go stracimy.

 

Uwaga! Lead, w trybie skanowani, traktowany jest jako pierwszy akapit!

 

c. drugi akapit tekstu – do niego docierają ci, którzy po lekturze leadu zostali zachęceni i chcą kontynuować lekturę.

 

d. cały tekst – to złoto dla najwytrwalszych! Czyta go ok. 30% osób.

 

Przygotowując tekst do Internetu, prócz warsztatu dziennikarskiego, weź pod uwagę trasę czytania (eyetracking) w internecie.

Generalnie przyjętą zasadą jest, że w Internecie czytamy od lewej strony do prawej a nasz wzrok omiata monitor zgodnie z budową litery F.

eyetracking_social_media_szkolenie_content_marketing_Monika_Walczak_kurs_warsztaty_komunikacja_szkolenia_dla_firm_biznes_internet_jak_czytamy

Źródło: http://www.nngroup.com

Co to w praktyce oznacza?

1. Treści, które są dla Ciebie szczególnie ważne powinny w pierwszej kolejności znaleźć się w kluczowych dla oka punktach.

 

2. Zwróć uwagę, że im dłuższy tekst, tym mapa jest „chłodniejsza” czyli tam zdecydowanie rzadziej zaglądamy czy też wręcz w ogóle nie czytamy.

 

3. Pamiętaj o przecięciu tekstu przez linię monitora. Zdecydowanie mniej niż połowa czytelników przewija widok ekranu. Dlatego dobrze abyś projektując układ graficzny np. newslettera pomyślał o zajawkach w górnej części, które będą przekierowywać do treści znajdujących się poniżej linii wzroku.

 

Inaczej trasa czytania układa się w przypadku serwisów www, zawierających dominującą grafikę.

 

Eye_tracking_szkolenie_kurs_Monika_Walczak_komunikacja_content_marketing_treści_szkolenia_dla_firm_social_media

 Źródło: www.looktracker.com

 

Spórz na przykład serwisu Toshiby. Tu w pierwszej kolejności wzrok przyciągają:

 

1. hasło (złożone z tytułu i leadu)

 

2. cena

 

3. postać.

 

Skuteczna komunikacja online to wypadkowa wielu elementów, dlatego, jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej zapraszam do lektury kolejnej części poradnika.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.