W pierwszej części rozmawialiśmy o ABC skutecznej komunikacji czyli konieczności rzetelnego odpowiedzenia sobie na pytania: do kogo, w jakim celu, w jaki sposób, oraz co chcę powiedzieć. Dziś pochylimy się nad tym jak pisać.
Przygotowując teksty do Internetu musisz przede wszystkim pamiętać o tym, że na monitorze, najczęściej czytamy w trybie skanowania.
Oznacza to, że oko zauważa w pierwszej kolejności ciemne plamy – mogą to być zdjęcia, elementy graficzne, zajawki lub tytuły o dużej powierzchni.
W przypadku zdjęć, w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na znajome twarze oraz takie, które wyrażają emocje.
Sam artykuł czytamy (a raczej skanujemy) w ten sposób:
a. tytuł – widzi go 100% czytelników
b. lead – przyciąga uwagę ok. 70-80% osób. Ten element artykułu jest bardzo ważny, ponieważ dobrze napisany praktycznie przesądza czy zatrzymamy czytającego i przejdzie on do dalszych akapapitów czy też go stracimy.
Uwaga! Lead, w trybie skanowani, traktowany jest jako pierwszy akapit!
c. drugi akapit tekstu – do niego docierają ci, którzy po lekturze leadu zostali zachęceni i chcą kontynuować lekturę.
d. cały tekst – to złoto dla najwytrwalszych! Czyta go ok. 30% osób.
Przygotowując tekst do Internetu, prócz warsztatu dziennikarskiego, weź pod uwagę trasę czytania (eyetracking) w internecie.
Generalnie przyjętą zasadą jest, że w Internecie czytamy od lewej strony do prawej a nasz wzrok omiata monitor zgodnie z budową litery F.
Źródło: http://www.nngroup.com
Co to w praktyce oznacza?
1. Treści, które są dla Ciebie szczególnie ważne powinny w pierwszej kolejności znaleźć się w kluczowych dla oka punktach.
2. Zwróć uwagę, że im dłuższy tekst, tym mapa jest „chłodniejsza” czyli tam zdecydowanie rzadziej zaglądamy czy też wręcz w ogóle nie czytamy.
3. Pamiętaj o przecięciu tekstu przez linię monitora. Zdecydowanie mniej niż połowa czytelników przewija widok ekranu. Dlatego dobrze abyś projektując układ graficzny np. newslettera pomyślał o zajawkach w górnej części, które będą przekierowywać do treści znajdujących się poniżej linii wzroku.
Inaczej trasa czytania układa się w przypadku serwisów www, zawierających dominującą grafikę.
Źródło: www.looktracker.com
Spórz na przykład serwisu Toshiby. Tu w pierwszej kolejności wzrok przyciągają:
1. hasło (złożone z tytułu i leadu)
2. cena
3. postać.
Skuteczna komunikacja online to wypadkowa wielu elementów, dlatego, jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej zapraszam do lektury kolejnej części poradnika.
Dodaj komentarz