…czyli o modelu uczenia się przez doświadczenie

 

Budując każdy scenariusz, którego celem jest nauczenie dorosłych nowych umiejętności, warto osadzić go na fundamencie cyklu Kolba – bazie metodyki uczenia dorosłych.

Cykl ten pozwala na wsparcie dorosłych uczniów w procesie uczenia się z uwzględnieniem różnych stylów uczenia się.

 

 

W oparciu o ten system dorośli:

 

  • uczą się w odwołaniu do posiadanego już doświadczenia, bowiem człowiek dorosły nie jest czystą kartką i zaczyna szkolenie z określonymi umiejętnościami, wiedzą oraz przekonaniami.
  • zdobywane nowe umiejętności (uczniowie) ćwiczą (praktykują) od razu. Pozwala to sprawdzić, czy właściwie rozumieją poznawaną wiedzę np.: strategię sprzedażową oraz przekonują się w praktyce, jaką ma ona moc i jaki daje efekt;
  • mogą sprawdzić (refleksja), dlaczego to, co do tej pory działało i dawało skuteczność w pracy czy życiu, dziś nie wystarcza i zdobyć brakujące kompetencje;
  • zmieniają postawy i przekonania (nowa wiedza), które zmniejszają efektywność. Dzieje się to dzięki doświadczeniu innej perspektywy działania oraz zainspirowaniu się doświadczeniami innych, którzy w podobnej sytuacji jak nasza potrafili znaleźć dla siebie skutecznie rozwiązanie.