Powtórzenie i kontrast – czyli jak wzmocnić przekaz wizualny.

Umysł ludzki ma naturalną skłonność do porządkowania. Każdy element powtarzający się na zdjęciu staje się wzorem. Powtarzać możemy obiekty, linie wizualne, kształty, kolory. Oko będzie przyciągane przez powtórzenia i wzory. Takie uporządkowane zdjęcia „dobrze się ogląda”.
 
Jeżeli w uporządkowanym kadrze umieścimy coś, co spowoduje złamanie wzoru, to właśnie ten element przyciągnie wzrok widza. To kontrast. Kontrast wynika z powtórzenia. Bez powtórzenia nie byłoby kontrastu. Oko obserwatora jest wyczulone na kontrast znacznie silniej niż na uporządkowany wzór. Zwracamy uwagę na to, co się wyróżnia.
 
Powtórzenie i kontrast to narzędzia wzmacniające przekaz wizualny zdjęcia.
 
Powtórzenie może być elementem spajającym cykl zdjęć a nawet całą kolekcję fotografii. Powtarzający się na serii zdjęć obiekt staje się symbolem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.