Powtórzenie i kontrast – czyli jak wzmocnić przekaz wizualny.

·

·

Umysł ludzki ma naturalną skłonność do porządkowania. Każdy element powtarzający się na zdjęciu staje się wzorem. Powtarzać możemy obiekty, linie wizualne, kształty, kolory. Oko będzie przyciągane przez powtórzenia i wzory. Takie uporządkowane zdjęcia „dobrze się ogląda”.
 
Jeżeli w uporządkowanym kadrze umieścimy coś, co spowoduje złamanie wzoru, to właśnie ten element przyciągnie wzrok widza. To kontrast. Kontrast wynika z powtórzenia. Bez powtórzenia nie byłoby kontrastu. Oko obserwatora jest wyczulone na kontrast znacznie silniej niż na uporządkowany wzór. Zwracamy uwagę na to, co się wyróżnia.
 
Powtórzenie i kontrast to narzędzia wzmacniające przekaz wizualny zdjęcia.
 
Powtórzenie może być elementem spajającym cykl zdjęć a nawet całą kolekcję fotografii. Powtarzający się na serii zdjęć obiekt staje się symbolem.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.