Zapraszamy do przeczytania pierwszej części wywiadu z Anną Kędzierską – psycholożką, trenerką biznesu oraz jedną z nielicznych osób w Polsce, które prowadzą specjalistyczne szkolenia z komunikacji interpersonalnej i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu wśród pracowników służby zdrowia.
Anna Kędzierska: Bycie dobrym specjalistą w każdej dziedzinie to nie tylko wiedza stricte merytoryczna. W każdym zawodzie, który wiąże się z kontaktem z ludźmi, ważna jest umiejętność jego nawiązywania.
Ceniony lekarz to taki, który trafnie diagnozuje, i jednocześnie potrafi wysłuchać swojego pacjenta oraz dać mu poczucie, że jest dla niego najważniejszy.
To właśnie komunikacja jest w tym zakresie podstawowym narzędziem pracy lekarza. Świadomość tego jakie słowa, gesty czy choćby ustawienie biurka i krzeseł w gabinecie może ułatwiać lub utrudniać budowanie relacji z pacjentem, jest nie do przecenienia.
Na moje szkolenia trafiają świetni merytorycznie specjaliści, z kompletem fachowych kursów i udziałów w konferencjach czy zjazdach. Dręczy ich jednak to, że pacjenci nie realizują ich zaleceń, opuszczają wizyty, albo w ogóle zmieniają lekarza.
Często problem tkwi nie w braku wiedzy medycznej, a w nieumiejętności wzbudzenia zaufania u drugiego człowieka, udzieleniu mu emocjonalnego wsparcia czy empatycznego wysłuchania jego dolegliwości. Na szczęście wszystkiego tego można się nauczyć.
Dodaj komentarz