Wartości firmy. Po co są w organizacji? Co zmieniają? Warto, czy nie warto?

– Wartości naszej firmy (value proposition)?

 

– Tak, oczywiście, mamy je… na stronie… wiszą na ścianie…

 

A jakie wartości wyznają Twoi pracownicy?

 

Co odpowiedzą, gdy zapytasz ich o to w anonimowej ankiecie?

 

Wartości firmy mogą być narzucone przez organizację, bo wynikają np. z ogólnego mianownika komunikacji jaki obowiązuje w firmie…

 

Wartości firmy mogą być określone przez kadrę menedżerską…

 

Wartości firmy mogą być opisane i wypracowane przez pracowników, a zaadaptowane i wdrożone przez kadrę zarządzającą…

 

Każdy wariant jest dobry… różni się tylko konsekwencjami.

 

Ludziom potrzebne są wartości. Twoim pracownikom też.

 

Jeżeli Ty nie zarządzisz wartościami w twojej firmie, ludzie zarządzą nimi sami.

 

W jaki sposób to robią? Najczęściej  w bardzo naturalny sposób kierują się ku wartościom pierwotnym – atawistycznym.

 

Co to znaczy dla ciebie? Choćby to, że np.:

 

  • zamiast myślenia strategicznego twoi pracownicy uruchomią wartości podstawowe: „WALCZ, ALBO UCIEKAJ”
  • zamiast mądrego, angażującego, elastycznego przywództwa, twoi menedżerowie odpalą atawizm „DOMINUJ ALBO ULEGAJ
  • zamiast współpracy i bezpośredniej komunikacji, uruchomi się niepokój i podejrzliwość
  • zamiast tolerancji i otwartości, które sprzyjają innowacyjności i perspektywie globalnej, twoi menedżerowie uruchomią pierwotny mechanizm „SWÓJ – OBCY” tyle, że w wersji
„PODOBNY = DOBRY. INNY = ZŁY”
  • zamiast twórczej ciekawości, otwartości i mądrego zarządzania granicami, twój zespół odpali mechanizm pierwotny „MOJE TERYTORIUM” i to terytorium oznakuje…
Wartości to różnica, która daje początek kultury twojej organizacji.
Zadbaj o świadome zarządzanie wartościami.
Sprawdź, czy wartości twojej organizacji są spójne z wartościami twoich pracowników.
To punkt wyjścia do budowania wszystkiego – relacji, zaagażowania, komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, employer brandingu…

 


 



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.